Hoe generatie Z organisaties kan ondersteunen op weg naar high performance

Omgaan met Gen Z op de werkplek – Inzichten vanuit de financiële functie

Volgens recent onderzoek meent bijna driekwart van de managers dat Gen Z moeilijker is om mee te werken dan andere generaties, en dat ze de voorkeur geven aan het werken met Millennials. Van
deze managers gaf 65 procent aan dat ze vaker Gen Z-ers moeten ontslaan dan werknemers van andere generaties, en 12 procent ontsloeg een Gen Z-er binnen een week na indiensttreding. Over Gen Z in de financiële functie is nog weinig bekend; dit artikel biedt inzicht in hoe organisaties en hun financiële functies effectief kunnen omgaan met Gen Z op de werkvloer. Het bespreekt hun unieke kenmerken en werkwaarden, de uitdagingen die zij met zich meebrengen, en biedt praktische methoden om deze talentvolle financiële professionals te motiveren en te behouden.

De arbeidsmarkt ondergaat momenteel een ingrijpende verandering. Niet alleen is er sprake van een hevige strijd om talent, maar voor het eerst in de moderne geschiedenis werken vier generaties (Babyboomers, Gen X, Millennials en Gen Z) tegelijkertijd in organisaties. Terwijl Babyboomers (geboren tussen 1946 en 1964) en steeds meer Gen X’ers (geboren tussen 1965 en 1979) met pensioen gaan, nemen jongere generaties steeds meer posities over. Millennials (geboren tussen 1980 en 1995) hebben inmiddels belangrijke posities bereikt en begeleiden nu de instromende Gen Z (geboren tussen 1996 en 2010). Het aandeel van Gen Z in de beroepsbevolking zal dit decennium naar verwachting sterk toenemen.

Werkwaardenconflicten

Met vier generaties op de werkvloer ontstaan er werkwaardenconflicten en verschillen in communicatie- en werkstijlen. Dit kan de effectiviteit van organisaties schaden, waardoor het cruciaal is om aandacht te besteden aan hoe Gen Y en Gen Z goed met elkaar kunnen samenwerken. Hoewel er veel onderzoek is gedaan naar het managen van Millennials door Babyboomers en Gen X, is er relatief weinig onderzoek naar Millennial managers en Gen Z werknemers. Gelukkig is er sinds 2018, het jaar waarin Gen Z in toenemende mate de arbeidsmarkt betrad, een toename van studies naar deze generatie en hun verwachtingen van managers.

Managers moeten de unieke kenmerken en behoeften van Gen Z begrijpen om een succesvolle samenwerking te bevorderen (Leslie e.a., 2021; Racolta-Paina & Irini, 2021); dat geldt ook voor nieuwe financiële professionals. De financiële functie omvat alle financiële processen binnen een organisatie, geleid door de CFO of financieel directeur. De invloed van deze functie zal de komende jaren naar verwachting toenemen. Onderzoek toont aan dat financiële afdelingen een cruciale rol spelen in het ondersteunen van bedrijfsdoelstellingen en dat hun rol steeds strategischer wordt. Het aantrekken en behouden van hoogwaardige financiële professionals is daarom cruciaal voor het realiseren van de gewenste financiële functie van de toekomst (De Waal e.a., 2024).

Hoewel de financiële functie aantrekkelijk lijkt voor Gen Z (wat goed nieuws is voor deze functie in deze tijden van de ‘war for talent’), ervaren ook veel financiële managers – net als andere managers – deze generatie als de moeilijkste om mee te werken (HiBob, 2023). Gen Z heeft namelijk heel andere verwachtingen van hun werkplek en carrière. Helaas is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar Gen Z, en zeker het onderzoek in de financiële functie is beperkt- dit terwijl er een sterke behoefte bestaat aan praktisch advies voor (financiële) managers over hoe ze effectief kunnen werken met Gen Z. Dit artikel biedt inzichten en methoden om financiële leiders te ondersteunen in hun samenwerking met Gen Z.

“Veel managers geven aan dat Gen Z moeilijker is om
mee te werken dan andere generaties”

Onderzoek naar Gen Z

Om een antwoord te vinden op de vraag hoe (financiële) managers en Gen Z-ers beter kunnen samenwerken, hebben we zowel theoretisch als empirisch onderzoek gedaan. Allereerst hebben we
een literatuurstudie uitgevoerd naar de kenmerken en waarden van Gen Z, hun verwachtingen van de werkplek en hun managers, en de huidige problemen op de werkvloer. Omdat we geen literatuur konden vinden over Gen Z-ers in de financiële functie, hebben we algemene literatuur over Gen Z gebruikt. Dit gaf ons een theoretische basis, en leidde tot adviezen over hoe leiders met deze problemen kunnen omgaan. Vervolgens hebben we empirisch onderzoek gedaan door middel van focusgroepen met financiële managers. Focusgroepen zijn een kwalitatieve onderzoeksmethode waarbij een kleine groep mensen wordt uitgenodigd om in een informele setting te discussiëren over specifieke onderwerpen. Dit stelt onderzoekers in staat om diepgaande inzichten te krijgen uit persoonlijke ervaringen en meningen.

We hadden tenminste zes tot twaalf deelnemers per focusgroep; elke focusgroep was nieuw en bestond uit financiële professionals die deelnamen aan verschillende seminars die we organiseerden over de financiële functie. De discussies duurden tussen de 45 en 75 minuten en werden geleid door een moderator. We hebben drie focusgroepen gehouden, met in totaal circa dertig financiële professionals uit Nederland. De meerderheid van hen behoorde tot Gen Y, met enkele Babyboomers; allen hadden een leidinggevende functie in de financiële functie en sturen GenZ medewerkers aan. De rondetafelgesprekken werden opgenomen en getranscribeerd. Vervolgens werd de verzamelde informatie samengevat en geanalyseerd, waarna deze werd besproken door de auteurs om tot de uiteindelijke conclusies te komen.

….. meer lezen, download de pdf

Lees het hele artikel in PDF